بررسی شبکه های ارتباطی موبایل

بررسی شبکه های ارتباطی موبایل

سالها پیش مردم اصلا فکرش را نمی‌کردند که روزی بشود توسط امواج مغناطیسی شبکه‌های تلفن همراه و مخابراتی با دستگاه کوچکی به اسم تلفن همراه درهرجایی که باشند بتوانند تماس تلفنی برقرار کنند، اما در سال 1973 که مارتین کوپر Martin Cooper در حال صحبت با گوشی همراه‌ یکی کیلویی و بی‌سیم‌اش به خیابان آمد همه را شوکه کرد.اما امروزه زندگی تلفن‌های همراه بی‌سیم غیرقابل تصور است، با پیشرفت دنیای الکترونیک و گجت‌های هوشمند، ما دیگر کمتر پول را لمس می‌کنیم، کمتر با قلم و کاغذ سر و کار داریم و با آمدن کرونا، هیولای قرن، کمتر همدیگر را می‌بینیم خلاصه اینکه تپش زندگی ما جدا از موارد حیاتی، به امواج مغناطیسی برج‌های مخابراتی بسته است. در این مطلب ما سعی داریم درباره انواع شبکه‌های تلفن همراه و آشنایی با آنها بپردازیم، با ما همراه باشید.

بررسی شبکه‌های اینترنت


نسل Generation شبکه‌های مخابراتی چیست؟
سرعت اینترنت شما بسته به نوع قدرت سیگنالی که از شبکه‌های تلفن همراه می‌گیرد، با نمایش یک عدد در کنار حرف G (مخفف Generation به معنی نسل) شبیه 2G، 3G، 4G بر روی سیگنال بار، روی صفحه‌ی موبایل ظاهر می‌شود. هر نسل، معرف یک مجموعه از استانداردهای شبکه تلفن همراه است که این تکنولوژی را بر روی دستگاه‌های کاربران پیاده سازی می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت، ابزارها نیز برای سازگاری با آن، روز به روز تغییر کردنند و تغییرات آن‌ها به صورت خلاصه:

1. نسل اول شبکه تلفن همراه (‌1G) با سرعت 2.4 کیلوبیت برثانیه، حتی برای مکالمه هم گاها کم می‌آورد چه برسد برای انتقال دادها.

2. نسل دوم شبکه تلفن همراه (2G) بر اساس تکنولوژی GSM با سرعت 64 کیلو بیت بر ثانیه و تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال کمی قدرت گرفت،

3. نسل سوم شبکه تلفن همراه (3G) با سرعت 144 کیلو بیت بر ثانیه یا به عبارتی 2 مگابیت.

4. نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه که مبتنی بر تکنولوژی LTE سرعت آن به یک گیگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد، ارائه شدند.

5. نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) نیز برای شکل‌گیری دنیایی هوشمند با سرعتی بالا، در حال پوشش دهی مناطق مختلف در حال پیشروی است.


نسل اول 1G
تکنولوژی تلفن همراه با شبکه 1G آغاز شد. اولین نسل تجاری شبکه تلفن همراه در اواخر دهه‌ی 70 معرفی و در دهه 80 با پیاده سازی تمام استانداردها اجرا شد نسل اول از نوع تکنولوژی آنالوگ است از ویژگی‌های تلفن‌هایی که برای این نسل استفاده می‌شد میتوان به عمر باتری کمی که داشتند ومکالمه‌ها بدون امنیت بالا و قطع شدن‌های وقت و بی‌وقته تماس‌ها حداکثر سرعت در 1G حدود 2.4 کیلوبیت بر ثانیه با فرکانس بالای 150 مگاهرتز اشاره کرد.

نسل دوم 2G تبدیل آنالوگ به دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت بین دو سیستم تلفن همراه نسل اول و نسل دوم، تبدیل سیگنال‌های رادیویی آنالوگ نسل اول به سیگنال‌های رادیویی دیجیتالی در نسل دوم است. مهم‌ترین انگیزه و هدف در نسل دوم، ایجاد کانال ارتباطی ایمن و مطمئن بود. همزمان با شبکه نسل دوم‌، تکنولوژی CDMA و GSM پیاده سازی و اجرا شدند.
تحت این شرایط، خدمات انتقال دیتا در حجم کم مثل SMS و MMS ارائه شد حداکثر سرعت 2G با سرویس رادیویی بسته‌های عمومی با 50 کیلوبیت بر ثانیه یا با سرویس EDGE حدود 1 مگابیت بر ثانیه صورت می‌گیرد.


سل سوم 3G نسل نوین شبکه‌های تلفن همراه
نسل سوم 3G استانداردهایی از فناوری وایرلس برای ما رونمایی کرد که خیلی خوشایند بود. وبگردی، ارتباط سریع از طریق آدرس الکترونیکی (ایمیل)، بارگیری ویدئو، اشتراک‌گذاری تصاویر و سایر فناوری‌هایی تلفن‌های هوشمند که در نسل سوم 3g شکوفا و معرفی شد


اینترنت پرسرعت


نسل چهارم 4G بی دردسرترین نسل شبکه‌های تلفن همراه
هدف از ایجاد نسل چهارم 4G، ارائه سرعت‌، کیفیت و ظرفیتی بسیار بیشتر از نسل‌ قبلی، ضمن بهبود امنیت و کاهش هزینه‌ها برای خدمات صوتی و داده‌ای، مالتی مدیا و اینترنت بر اساس آدرس‌دهی IP است. نسل چهارم برای دسترسی سریع به وب از طریق تلفن همراه، آدرس IP، خدمات بازی، Mobile TV با کیفیت بالا، برگزاری ویدئو کنفرانس‌، تلویزیون سه بعدی و سرویس‌های مبتنی بر رایانش یا محاسبات ابری Cloud Computing پا به عرصه گذاشته است.


نسل جدید اینترنت پرسرعت

نسل پنجم 5G و پیدایش شهری هوشمند
5G نسلی است که درحال حاضر در دست پیشرفت است و به عبارتی توسعه یافته‌ی نسل 4G است. نسل 5G با هدف سرعت بخشی به نرخ داده‌ها، پایداری اتصال بالا، تأخیر حداقلی و سایر موارد برای بهبود عملکرد اینترنت اشیاء (ارتباط دستگاه‌ها) طراحی شده است.
برخی از اهداف نسل پنجم 5G شامل ارتباط دستگاه به دستگاه، مصرف بهینه باتری و بهبود پوشش وایرلس است. حداکثر سرعت 5g در حدود 35.46Gbps است که حدود 35 برابر بیشتر از نسل 4G است. شبکه تلفن همراه نسل پنجم برای هوشمند سازی شهرها طراحی شده است.

امیدوارم این مطلب توانسته باشد به سوال‌های شما درباره شبکه‌های تلفن همراه پاسخ داده باشد.


اینترنت‌ پرسرعت 5g

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به محصول و مطلب باشد.
    • میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • نظرات شما بعد از تایید مدیریت فروشگاه منتشر خواهد شد